JellyPages.com

Ahad, 21 April 2013

mari kenal yusuf



Alhamdulillah Summa Alhamdulillah...Segala syukur diberi begitu banyak keruangan masa dalam menvariasikan peluang yang ade untuk mengongsi beberapa ibrah yang ingin diambil daripada kisah Nabi Allah Yusuf AlaihiSalam....

Dengan kenikmatan Iman dan Islam terbuka hati saya untuk meng'share'kan beberapa pengajaran yang telah dikisahkan dalam Al-Quran dalam surah Yusuf ayat 58-66 yang menceritakan bagaimana perjalanan Nabi Allah Yusuf mengendalikan ekonomi dizaman dimana Baginda dipilih oleh Allah untuk memegang jawatan menteri kewangan pada zaman tersebut...

Sebelum itu,,untuk pengetahuan sahabat2 kisah perjuangan nabi yusuf  banyak diceritakan dalam al-quran...Bagaimana sahabat2 melihat Allah menceritakan kisah baginda secara detail dalam surah Yusuf dari awal ayat hingga akhir ayat..

      Ramai dikalangan kita tidak begitu banyak yang mengambil pengajaran daripada kisah perjalanan baginda dimana dikhabarkan baginda merupakan seorang yang penyabar dan tidak pernah terdetik dalam dirinya untuk membalas dendam atas apa yang diperlakukan oleh sepuluh saudaranya di mana sepuluh saudara itu sangat cemburu apabila melihat kasih sayang nabi Yaakob kepada Nabi Yusuf melebihi darpada mereka semua..dan tidak lupa juga sangat bijak dalam membuat keputusan ..(ayat 58-66)

       ..Apabila seluruh negara dilanda kemarau,  maka semakin kurang bekalan gandum...Pada masa itu Nabi Allah Yusuf sudah pun membuat Saving untuk jangka masa akan datang (Salah satu teknik ekonomi berkembang di zaman baginda )...Seluruh rakyat Mesir datang kepada baginda untuk meminta bekalan gandum termasuklah rakyat Palestin. 

       Palestin ialah tanah di mana lahirnya baginda dan hidup bersama 11 lagi saudaranya dan bersama nabi yaakob..perpisahan baginda dengan Nabi Yaakob bermula setelah baginda dibuang ke dalam telaga datanglah para musafir menjumpai nabi Yusuf dan dijual kepada Sultan Aziz..maka hiduplah baginda ketika di istana, di dalam penjara..
             
       Selain daripada kelebihan dia atas, baginda juga diberi karamah oleh Allah dapat mentakwil mimpi...Sejak itu baginda pun dinaikkan pangkat oleh Sultan Aziz di atas kebijaksanaan yang baginda miliki

        pelajaran:
  • ·         seorang pendakwah mesti buat kerja serupa bikin
Di samping nabi baginda berdakwah, Nabi diuji satu perasaan iaitu perasaan marah apabila melihat saudaranya kerana mengingatkan perbuatan jahat yang telah dilakukan  7 tahun dahulu.. Bagaimana nabi Allah Yusuf ini menghadapi mereka adalah dengan menggunakan akal fikiran yang waras dan tidak bertindak melulu . Jadi nabi tidak menunjukkan sikap buruk kepada saudaranya bahkan melayan dengan baik. Kerana apa? kerana baginda sedar bahawa  apa dakwah yang dibawa selama ini sedang diuji.

        Di sini yang ingin saya tekankan... kita sebagai Daie ,kita mesti ingat bahawa apabila Allah nak uji seseorang itu, Allah akn uji orang yang  paling dekat dengan kita..   Org paling dekat nabi yusuf adalah adik beradik baginda sendiri...
·         
  •         Nabi Allah Yusuf manage ekonomi dengan hebat sekali
  •          Bijaksananya Nabi Yusuf As

·         Nabi yusuf sangt bijak,,,kalau baginda memberi bekalan itu kepada adik beradiknya begitu sahaja memang sah mereka tidak akan datang ke mesir sekali lagi dan mereka tidak akan   membawa Binyamin berjumpa dengannya..Bermula di situ, Nabi Yusuf cuba memulakan permainan bijaknya dengan mengugut selagi mereka tidak membawa Binyamin selagi itu baginda tidak akan memberikan bekalan gandum tersebut.

  •           Allah tidak akan mendatangkan kesenangan tanpa kesusahan 
       Ujian bertimpa-timpa yang melanda baginda tidak memutuskan semangat baginda ..Setalah berpisah dengan ayah dan keluarga kemudian diuji dengan godaan Zulaikha dek tampan wajahnya itu , Iman baginda tidak pernah goyah...Malah Allah telah memberi balasan dengan pangkat dan dapat bersama keluarga baginda semula..

      Oleh itu wahai sahabat dan sahabiah kejayaan bukan diukur melalui keputusan slip semata-mata  tetapi  kejayaan itu juga diperoleh apabila kita dapat mengongsikan kenikmatan itu bersama-sama dengan orang tersayang. Nabi yusuf mengongsikan kejayaannya dengan adik-beradiknya yang lain

·         

·       Sebelum itu sedikit penjelasan   Ayat 64-
·         Cerita musuh2 Allah..mereka akan memujuk walau dengan apa cara sekalipun untuk mndapatkan apa yang mereka kehendaki. Saudaranya baginda Nabi Allah Yusuf itu sanggup menggadaikan Binyamin demi mendapatkan tanaman gandum..Di sinilah kita melihat bagaimana sikap israel, penuh pendustaan, munafik, dan sikap ini masih dibawa kepada keturunan seterusnya sebagaiman kita melihat bagaimana perancangan israel sendiri apabila ingin mendapatkan tanah Palestin, mereka memikir banyak cara untuk medapatkannya. Salah satu cara adalah menghapuskan segala umat islam dipalestin untuk mendapatkan gelaran palesit..
·     

           Berkaitan kisah seterusnya tentang nabi Allah Yusuf , Kali ketiga  kedatangan mereka ke mesir barulah  diberitahu bahawa sultan itu adlah yusuf dan  kali keempat kedatangan nabi yaacob dengan adik beradik berjumpa dgn nabi yusuf.
·         
                                                                                                                                                                
      Bagi Sesiapa yang merasakan gelisah dan tidak tenang disarankan untuk  membaca suruh yusuf  insyaAllah akan tenang dari sebarg maslah..

Sebelum sahabat-sahabat meninggalkan page ini, saya kita fikir semula sebanyak manakan kebaikan jikalau kita belajar sejarah disekolah tanpa kita mengambil ibrah daripadanya.. apabila kita menulis sejarah..kite kena tahu  cara ingin menulis sejarah iaitu disertakan moral.. sebagaimana Allah tulis sejarah dalam al-quran..

Kita boleh ambik banyak model dari nabi yusuf…nabi yusuf bapak ekonomi.. untuk kita semua, jika anda sahabat-sahabat yang ingin mencadangkan  Sirah nabi dijadikan silibus sekolah saya sangat menyokong seratus peratus..

Adakah masih ada pimpinan seperti nabi yusuf pada zaman sekarang?


fikir-fikirkanlah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan