JellyPages.com

Sabtu, 6 Julai 2013

Ibrah masa lalu

Bismillah..
Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasihani..
Apa khabar??..

Satu perkongsian yang boleh semut kecil hari ini adalah tentang mengambil ibrah tentang masa silam.

Berapa ramaikah di antara kita mengambil ibrah dari kisah silam?.

Semut kecil yakin ramai di kalangan pembaca setia semut kecil sememangnya sentiasa mengambil pengajaran dan hikmah dari apa yang berlaku.

Semut kecil sendiri jika ingin mengongsi kisah silam semut kecil, tak terkira banyaknya. Tapi Alhamdulillah semuanya semut kecil terima dengan hati terbuka.

Sebagaimana semut kecil pernah menghadiri sebuah consultance yang diberikan oleh ustaz syaari abd Rahman, sebelum ini,beliau ada menyebut orang yang matang adalah orang yang mengira hikmah dari masa lalu kerana ada orang yang berumur 50 tahun tetapi tidak pernah sekalipun mengambil pengajaran daripada kisah hidupnya.

Pendek kata sia-sia sahajalah hidupnya selama 50 tahun itu.

Tetapi situasi ini sangat kontra dengan satu lagi situasi di mana seorang budak belasan tahun sudah pun matang dalam bertindak dan perkara ini sudah tidak menjadi suatu perkara yang pelik dan aneh di mana dia ini memang dididik untuk menjadi orang yang selalu berpandangan jauh dalam menghadapi suatu perkara.

Moga-moga kita dikalangan yang seperti itu.

Sebagai contoh pemuda hebat sultan mehmed ( al-fateh) merupakan satu ikon yang teragung untuk dijadikan ikutan. Di mana ketika dalam usaha beliau untuk menakluk Constantinople beliau telah menghadapi banyak mehnah dan halangan. Jadi ketika itulah kisah hitam perjuangan al fateh bermula.

Walaupun begitu, al fateh tetap bangun dan bangkit tetapi tidak dinafikan semangat sultan mehmed juga jatuh ketika itu dan yang memberi semangat kepada beliau adalah Syeikh Syamsuddin.

Syeikh Syamsuddin selalu berpesan supaya memandang kekalahan itu dengan pandangan positif. Jadi daripada itulah sultan mehmed mula mencari semangat baru dan mengkaji semula faktor kekalahan untuk dijadikan sebagai pengajaran untuk hari seterusnya.

Dan di mana kita sudah pun dihidangkan dengan pelbagai kisah para pejuang ketika dahulu untuk mengambil iktibar dan tauladan . Jadi semut kecil berharap sahabat-sahabat semut kecil yang pernah ada kisah silam yang sangat sukar untuk dilupai supaya menjadikannya sebuah pengajaran yang hebat yang pernah berlaku dan anggap ia satu teguran direct dari tuhan untuk kita.

Untuk kesempatan ini, tidak lupalah untuk semut kecil meminta jasa kalian sebagai keluarga satu muslim untuk sentiasa mendoakan kebaikan untuk negara Mesir supaya kerajaan itu kekal dengan pemerintahan islam.. setiap penggulingan itu ada ibrah di sebaliknya..

Dan tidak lupa juga negara Malaysia iaitu tanah air kita sendiri supaya ditakluki oleh pemimpin islam agar suatu hari nanti agama islam tertegak dengan megahnya di pandangan mereka yakni kafir laknatullah.

Untuk negara-negara yang ditindas seperti syria,  palestine dan lain-lain doakan moga-moga jihad mereka itu diterima mulia di sisi Allah
..

Wallahualam..
Terima lah sedikit perkongsian daripada insan yang kerdil
SEMUT KECIL



Tiada ulasan:

Catat Ulasan